Talent Talk Varumärkes- och kommunikationsbyrån inom employer branding och talent relations

info@talenttalk.se · Tel: 08-22 66 20

TYA – jag är lastbilschaufför för att …

Åkeribranschen behöver 50 000 nya lastbilschaufförer och därför ville TYA göra en långsiktig satsning med syfte att göra lastbilschaufförsyrket mer attraktivt. För att lyckas med den uppgiften behövde vi först ha ett tydligt svar på frågan: Varför ska man jobba som lastbilschaufför? Under våren 2019 intervjuade vi därför ett antal lastbilschaufförer i olika åldrar och inom yrkets olika inriktningar.

De svar vi fick visar en yrkesgrupp som älskar sitt yrke. Bland annat uppskattar de friheten och variationen i yrket, och även yrkesskickligheten – att manövrera ett stort fordon, att lasta smart, att behärska alla hjälpmedel runt och på bilen – ser det som utmanande och stimulerande. Den omfattande analys- och strategifasen resulterade i ett yrkeslöfte, som sedan det kreativa konceptet (Jag är lastbilschaufför) ”för att” bygger på.

I centrum för kommunikationen står fem yrkesverksamma lastbilschaufförer, som berättar om varför de älskar sitt yrke. I TYAs sociala medie-kampanjer vänder vi oss både till ungdomar som ska välja gymnasielinje, och till redan yrkesverksamma som kan tänka sig att byta yrke och bli lastbilschaufför.

Kampanjerna ska i första hand ändra synen på yrket, men också väcka nyfikenhet och intresse hos dem som skulle kunna trivas som lastbilschaufförer. Nyfikna kan klicka sig vidare till kampanjsidan – blilastbilschauffor.se – där de kan hitta längre filmer med våra ambassadörer, läsa artiklar, göra testet ”Vilken lastbilschaufför är du?” och – så klart – läsa om hur man går till väga för att utbilda sig.

Foto: Sara Arnald

Film: Marczak Communications

IMR-resan – din väg till ett hållbart liv i rörelse

På Rättsmedicinalverket får du göra både och

SSBF – tillsammans räddar vi liv!

Sweco – referrals-kampanjen CONNECT

Fastighetsbranschen söker DIG!

Riksbyggen – behöver ditt perspektiv